את מי אנחנו אוהבים כשאנחנו מתאהבים?

התאהבות הרבה פעמים מתחילה מדפיקות לב מהירות, מאיזו הרגשה לא מובנת שמהדהדת מבפנים ומרעידה את האדם. זוהי הרגשה משולבת בין מנטליות לפיזיות ולכן היא מרגישה כמו משהו שיורד עלינו מהאוויר ומחוץ לשליטתנו. 

וזה נכון. אין לנו שליטה על ההורמונים בגופנו ולא על דפוסים שנטבעו בנו מהגנים כמו גם ממהלך חיינו. תהליך ההתאהבות הוא משהו שקורה לנו ולא תהליך שאנחנו בדרך כלל מנהלים. 

אז מה קורה שם בעצם? ההורמונים שלנו מתעוררים ע"י גורמים נסתרים מאיתנו- אולי מקורם בתהליך פנימי שלנו או אולי מקורו בהורמונים באדם שמולנו- אנחנו פשוט לא יודעים. המוח המנטלי שלנו- אם נעיז לטעון שמעורבים בהתאהבות תהליכים שכליים- מתמלא חיים ושמחה בציפייה ובהתרגשות לקראת תענוג גדול שמתקרב לקראתו וזו התאהבות. המוח שלנו או אולי הלב מצייר בתוכו תמונה עתידית אפשרית של אושר. ההתאהבות לא באמת רואה את האדם שמולינו אלא את ההנאה שהוא יכול לדעתה לתת לנו. האדם שהתאהבנו בו אמור לספק את מאווינו וצרכינו הגופניים והרגשיים.

אפילו רק מלכתוב את המילים אפשר להרגיש איך המחשבה מתערפלת, הדופק מתחיל לרוץ ואדם מתחיל לרצות גם הוא להתאהב. שהרי כולנו רצון להנות. מהות חיינו היא לברוח נסבל או רדיפה אחר הנאה, מילוי. פיזי או רגשי. ולכן אהבה נחשבת בעולם המודרני פסגת התגשמות החלומות והמימוש האנושי. אבל זו לא אהבה. זו התאהבות. 

התאהבות זה לרצות להנות מהבנאדם שמולי ואהבה היא לרצות להנות לאדם האהוב. הבדל קטן אבל הכי חשוב. ומה קורה כשההורמונים קצת נרגעים ואנחנו מתחילים להבחין באדם האמיתי ולא יציר דמיוננו?

מערכות יחסים בימינו הם דבר מסובך מהרבה סיבות. אחת העיקריות בהן היא שכולנו יצורים אגואיסטים והאגו שלנו גודל מיום ליום ואיתו חוסר היכולת שלנו לאהוב. גם אם אנחנו מאד רוצים להרגיש אנחנו כלואים בתוך חומות ובמקום זה בורחים לאשליות של תענוג. לסיפוק מהיר, למילוי אנוכי של עצמנו תוך כדי שימוש באנשים אחרים. גם במערכות יחסים מבלי מודע כך אנו מתנהלים אך כוונות כאלה בין אנשים רק משאירים אותנו עם בור גדול בחזה ויחסים מקולקלים.

אנחנו יצורים אגואיסטים, נכון מאוד. זוהי עובדה שאין עליה עוררין אבל דווקא בגלל שאנחנו כיום מבינים זאת , אפשר במודע להתחיל דרך חדשה. גישה חדשה ביחסים בין אנשים. כולנו מבינים את מהותינו ולכן במודע ומעל לנטייתנו הטבעית ננסה בעדינות, כבוד והבנה הדדית להושיט מחושים אחד לשני. את הגישה הבסיסית לאהבה, ליחסים ולקשרים, אנחנו צריכים לשנות – להסתכל על מושא האהבה כבן אדם ולא כספק שעשועים ולהכיר באמת. ללמוד לאהוב אנשים זו הדרך היחידה לצאת לחופשי ולהרגיש אוהב ואהוב בחיים.  להרחבה בקרו ב- https://humanitasprize.info